سوخت گیری هوایی (Air to Air Refuelling = AAR) روشی موثر برای افزایش دوام پرواز و برد هواپیما است. ایده این روش ابتدا در سال 1917 توسط الکساندر دی سورسکی (Alexander de Seversky) مطرح شده و سپس در دهه 1920 به شکل استفاده از شلنگ 15 متری و شیر جریان دستی به نمایش گذاشته شد. از آن پس این روش بطور پیوسته مورد مطالعه و توسعه قرار گرفته و با هدف افزایش طول مدت پروازها بکار گرفته شده است که نتیجه آن، اولین پرواز بدون توقف به دور کره زمین در سال 1949 بوده است. در خلال جنگ جهانی دوم برنامه هایی برای بکارگیری این روش تدوین شد لیکن این برنامه ها ادامه نیافته و اولین مورد استفاده نظامی از سوخت گیری هوایی در خلال جنگ کره از دهه 1950 بدین سو اتفاق افتاد.
در سالهای اخیر توجه روزافزونی به سوخت گیری خودکار هواپیماهای بدون سرنشین شده است. در طی دهه گذشته مقالات زیادی درباره جنبه های نظری و عملی خودکارسازی فرایند سوخت گیری هوایی منتشر شده که زمینه هایی مانند کنترل هواپیما، سیستم های حسگر و یکپارچه سازی آنها را پوشش داده اند. برای توسعه و ارزیابی نظریات موجود مدلهای شبیه سازی متعددی ایجاد شده که از مدلهای پارامتری ساده گرفته تا نمایش فیزیکی پیچیده هواپیما، اغتشاشات آیرودینامیکی و جوی و تجهیزات سوخت گیری هوایی را شامل می شده اند.
روش های سوخت رسانی
روشهای سوخترسانی هوایی عبارتند از «روش میلهپروازی» و روش «میله و مهار چتری». معمولاً هواپیماها، با توجه به مأموریتهای تعیینشده، از یکی از این دو روش استفاده میکنند. با این وجود، غلافهای سوختگیری میتوانند با هواپیماهای تولیدشده هم یکسانسازی شوند؛ البته درصورتیکه از روش میله و مهار چتری استفاده شود.
روش آوند یا میلهپروازی، (همچنین میله و میلهگیر) (boom and receptacle)، ظرفیت انتقال سوخت بالا و خوبی را فراهم میآورد، اما نیازمند یک جایگاه متصدی و یک ظرف طراحیشدهٔ ویژه است. در این روش از یک لولهٔ تلسکوپیِ سخت و انعطافناپذیر به نام «آوند» استفاده میشود که در زیر آن دو بال کوچک وجود دارند و آن را در زاویههای محدودی هدایت میکنند و متصدی داخل هواپیمای سوخترسان، آن را به داخل میلهگیر هواپیمای سوختگیر متصل میکند. این نوع روش سوخترسانی عموماً برای سوخترسانی به یک هواپیما صورت میگیرد و عموماً هواپیماهای گیرنده از نوع دوربرد هستند یا بزرگتر از هواپیماهای جنگندهٔ معمولی هستند.
روش کاوند و قیف یا میله و مهار چتری یک روش سوخترسانی با قابلیت سوخترسانی همزمان به چند هواپیماست. در این روش، یک شلنگ به نام «کاوند» به مخزن آئرودینامیکی وصل شده و آن هم به تانکر سوخت متصل است و قسمت دیگر شلنگ به نام که چترشکل است و با میلهٔ خارجشده از جنگنده یا دیگر هواپیماها اتصال برقرار میکند و عمل سوختگیری هوایی AAR یا IFR صورت میگیرد. قسمت مهار چتری یا «قیف» بهشکل توپ بدمینتون است. هواپیمای گیرندهٔ سوخت، دارای یک میلهٔ سخت است که در دماغهٔ هواپیما یا در بدنه نصب میشود که درهنگام استفاده نشدن از آن به داخل واپس کشیده میشود. هواپیمای سوخترسان بهصورت مستقیم و تراز پرواز میکند و شلنگ یا مهار چتری را خارج میکند، که تعدادشان میتواند بیش از دو شلنگ باشد. این عمل اجازه میدهد تا جنگنده به رابط سوختگیر متصل شود. جنگنده در عقبِ سوخترسان پرواز میکند و مهار چتری را تعقیب میکند. فاصلهٔ سوختگیر تا سوخترسان فاصلهٔ معینی است و این فاصله به اندازهٔ طول شلنگ است.
منابع: wikipedia و scitech